BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA USMERENA JE NA SVE UREĐAJE I AKTIVNOSTI KOJE SPREČAVAJU NASTANAK NEZGODA (AKTIVNA BEZBEDNOST) I SVE UREĐAJE I AKTIVNOSTI KOJE UMANJUJU POSLEDICE SAOBRAĆAJNIH NEZGODA (PASIVNA BEZBEDNOST).
AKTIVNA BEZBEDNOST:
- društvo (edukacija, sankcije, represija, ulaganje u saobraćajni sistem …)
- bezbedan vozač (prepoznaje opasne situacije, prilagođava vožnju uslovima u saobraćaju)
- bezbedno vozilo (stabilno, odgovarajuće gume, ABS …)
- bezbedan put (pregledan, suv i dobar asfalt, adekvatna signalizacija …)
PASIVNA BEZBEDNOST:
- vozač (reagovanjem izbegava teže posledice, zna da ukaže prvu pomoć)
- bezbedno vozilo (sigurnosna oprema, karoserija vozila, unutrašnji delovi vozila)
- bezbedan put (nema čvrstih prepreka u blizini, nema betonskih stubova ili velikih stabala)
- društvo (mere za ublažavanje posledica)
SVE OVO SVRSTAVA BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA U NAUČNU
DISCIPLINU, A NAMA (VOZAČIMA) OSTAJE DA SE UPOZNAMO SA ONIM ŠTO SVAKO MOŽE,
ODNOSNO MORA DA URADI PRE POČETKA SVAKE VOŽNJE.
A to je:
- da koristimo sigurnosni pojas,
- da ne koristimo mobilni telefon,
- da ne vozimo u alkoholisanom stanju.
ZAŠTO KORISTITI SIGURNOSNI POJAS?
- Putnici će ostati u vozilu, odnosno neće buiti izbačeni u slučaju sudara.
- Putnici će biti zadržani u sedištu i neće naleteti na unutrašnje delove vozila.
- Vozač ostaje u sedištu i moći će dalje da reaguje i da zadrži vozilo pod kontrolom.
- Putnici se neće međusobno povrediti letenjem po unutrašnjosti vozila.
- Bez sigurnosnog pojasa vazdušni jastuci mogu delovati nepovoljno na tela putnika, vozača
Svaki vozač mora da upozori putnike da koriste sigurnosni pojas.
Putnik bez sigurnosnog pojasa u saobraćajnoj nezgodi postaje slobodno leteće telo koje može izazvati ozbiljne povrede kod ostalih putnika i ispasti iz vozila.
Zabluda je da putnici i vozač u slučaju sletanja vozila sa puta u reku ili drugu vodu mogu ostati zarobljeni pojasom u vozilu.
Tokom sletanja i pada u vodu putnici i vozač koji ne koriste sigurnosni pojas zadobiće povrede usled kojih mogu da izgube svest i samim tim neće biti u mogućnosti da napuste vozilo i isplivaju na površinu.
Primer :
AKO PUTNIČKO VOZILO UDARI U ČVRSU PREPREKU BRZINOM OD 50 KM/H, PREDNJI BRANIK ĆE SE MOMENTALNO ZAUSTAVITI, DOK ĆE KABINA VOZILA NASTAVITI DA SE KREĆE JOŠ 0.9 DO 1.2 METRA.
GUŽVANJE PREDNJEG DELA VOZILA OMOGUĆAVA APSORBOVANJE ENERGIJE I UBLAŽAVANJE UDARCA.
PUTNIK SA SIGURNOSNIM POJASOM
Vezani putnici pratiće kretanje kabine vozila i neće doći do momentalnog zaustavljanja tela putnika, a nakon potpunog zaustavljanja vozila telo putnika će se zaustaviti nakon istezanja pojaseva, što dodatno usporava zaustavljanje.
PUTNIK KOJI NE KORISTI SIGURNOSNI POJAS
Putnik bez pojasa nastavice nakon udarca da „putuje“ brzinom od 50 km/h i istom brzinom naleteće na unutrašnje delove karoserije vozila ili će ispasti iz vozila, a ishod će biti teške telesne povrede ili smrt.
Kad vozim ne pijem!
Neke vozačke sposobnosti su osetljivije i na manje količine alkohola od drugih, odnosno njihova degradacija počinje na nižem nivou koncentracije alkohola u organizmu.
Nivo alkohola u organizmu meri se miligramima po mililitru, ili gramima po kilogramu, odnosno promilima ‰. 0,5 ‰ znači da jedan litar telesne tečnosti sadrži 0,5 grama alkohola.
Medjunarodna klasifikacija nivoa alkoholne intoksikacije:
BLAGA alkoholna intoksikacija – miris daha na alkohol, loša narav, poteškoće u koordinaciji
UMERENA alkoholna intoksikacija – miris daha na alkohol, poremećaj ponašanja i reagovanja ili blage poteškoće u koordinaciji
TEŠKA alkoholna intoksikacija – teški poremećaji funkcija i reagovanja, velike poteškoće u koordinaciji, oslabljena mogućnost saradnje
AKUTNA alkoholna intoksikacija – veoma teški poremećaji funkcija i reagovanja, veoma velike poteškoće u koordinaciji, gubitak mogućnosti saradnje
Faktori koji utiču na koncentraciju alkohola u krvi:
Količina alkohola koja se konzumira;
Brzina kojom se konzumira alkohol;
Količina hrane koja se već nalazi u želucu;
Vrsta alkoholnog pića koje se konzumira;
Pol – žene slabije podnose alkohol;
Telesna težina i stanje jetre;
Lekovi;
Genetika i podnošljivost.
Dozvoljena granica je do 0,2 promila
0,21-0,5 promila – 10.000 dinara
0,51-0,8 promila – 10.000-20.000 dinara, najmanje 3 meseca zabrane i 5-7 poena
0,81-1,2 promila – 20.000-40.000 dinara – ili 30 dana zatvora, najmanje 4 meseca zabrane i 7-9 poena
1,21-1,6 promila – 100.000-120.000 dinara ili najmanje 15 dana zatvora, najmanje 8 meseci zabrane i 8-10 poena
1,61-2,0 promila – 100.000-120.000 dinara ili najmanje 15 dana zatvora, najmanje 8 meseci zabrane i 13-15 poena
Preko 2,0 promila – 30 do 60 dana zatvora, najmanje 9 meseci zabrane i 14-16 poena
Vozači koji uopšte nesmeju konzumirati alkohol
Vozač motornog vozila koje je registrovano za prevoz više od 8 lica, osim vozača, odnosno čija je najveća dozvoljena masa veća od 3.500 kg,
Vozač motornog vozila koji obavlja javni prevoz lica, odnosno stvari,
Vozač vozila kojim se prevoze opasne materije, odnosno vrši vanredni prevoz,
Vozač vozila kategorije A1, A2, AM i A,
Instruktor vožnje,
Kandidat za vozača tokom praktične obuke i polaganja praktičnog dela vozačkog ispita,
Vozač sa probnom vozačkom dozvolom,
Lice koje nadzire vozača sa probnom vozačkom dozvolom,
Ispitivač na praktičnom delu vozačkog ispita,
Vozač vozila sa pravom prvenstva prolaza i vozač vozila pod pratnjom.
ZAŠTO JE TAXI NAJBOLJE REŠENJE ZA VOZAČA KOJI JE POD UTICAJEM ALKOHOLA?
- neće ugrožavati sebe i ostale učesnike u saobraćaju.
- neće snositi posledice kazni za vožnju u alkoholisanom stanju.
- neće dugoročno putem administrativne zabrane od neto zarade (putem sudskog rešenja o izvršenju nadoknade) otplaćivati štetu koju je počinio na drugom vozilu.
DOZVOLJENE KOLIČINE ALKOHOLA:
- pod dejstvom alkohola je vozač koji ima više od 0,30 ‰
- izuzetak su profesionalci koji ne smeju da imaju u organizmu alkohola (0,00‰).
KO SU PROFESIONALCI?
1) vozač autobus ili vozila čija je najveća dozvoljena masa veća od 3.500 kg,
2) vozač motornog vozila koji obavlja javni prevoz lica, odnosno stvari(taxi, kurirske službe prevoznici …),
3) vozač vozila kojim se prevoze opasne materije, odnosno vrši vanredni prevoz,
4) vozač vozila kategorije A1, A2, AM i A,
5) instruktor vožnje,
6) kandidat za vozača tokom praktične obuke i polaganja praktičnog dela vozačkog ispita,
7) vozač sa probnom vozačkom dozvolom,
8) lice koje nadzire vozača sa probnom vozačkom dozvolom,
9) ispitivač na praktičnom delu vozačkog ispita,
10) vozač vozila sa pravom prvenstva prolaza i vozač vozila pod pratnjom.
UTICAJ KORIŠĆENJA MOBILNOG TELEFONA U SAOBRAĆAJU
Mobilni telefon, kao jedan od nezaobilaznih vidova komunikacije, koji je veoma brzo prihvaćen od strane vozača u saobraćaju tokom vožnje, sa izuzetno negativnim uticajem na percepciju i pažnju vozača tokom vožnje.
Zvuk zvona mobilnog telefona u vožnji inicira vozača da pronađe uređaj, pogleda u displej i odgovori na poziv, a zatim pažnju usmeri na telefonski razgovor u toku vožnje čime u znatnoj meri doprinosi povećanju rizika od nastanka saobraćajne nezgode.
Poslednje dve decenije mobilni telefoni su postali nezaobilazan vid komunikacije i pored velikog broja korisnih stvari koje su nam doneli, primetno je da je određeni broj ljudi razvio izvesnu zavisnost od korišćenja telefona i njegovih aplikacija i mogućnosti koje nudi.
Uporedo sa tim pojavio se i veliki broj studija i istraživanja koje su ukazale na negativne posledice upotrebe mobilnog telefona tokom vožnje na bezbednost saobraćaja.
Svakako postoji mnogo razloga zbog kojih vozači tokom vožnje skreću pažnju sa saobraćajne situacije (reklamni panoi pored puta, igranje igrica, paljenje cigarete, menjanje pesme na radiju, šminkanje, razgovor u kolima, korišćenje touch screen uređaja u autu, saobraćajna nezgoda koja se dogodila u suprotnoj traci itd.) ali svakako je najčešće skretanje pažnje na ekran mobilnog telefona.
Upotrebom telefona (razgovor, čitanje i slanje poruka, čitanje vesti, ažuriranje statusa, lajkovanje, traženje telefona po džepovima i torbi itd.) pažnja vozača se preusmerava sa saobraćajne situacije, a vreme potrebno dа vozаč reаguje nа određene situаcije u sаobrаćаju je povećano.
Osim što reaguju sporije, vozači koji koriste telefon tokom vožnje ne zapažaju veliki broj detalja i situacija iz okruženja, dok se moždana aktivnost pri vožnji automobila smanjuje za čak 37 odsto pri slušanju glasa koji dopire iz mobilnog telefona, što sve zajedno za posledicu ima nastanak saobraćajne nezgode.
Razgovor mobilnim telefonom, po nekim istraživanjima, odvlači pažnju od upravljanja vozilom od jedne do dve sekunde, a to u praksi znači da pri brzini od 50 km/h za samo dve sekunde pređete čak 28 metara. A najmanje dve sekunde vam je potrebno da vidite na ekranu telefona ko vas zove ili ko vam je poslao poruku.
Dakle, 28 metara ćete voziti praktično na slepo i to samo da biste bacili pogled na telefon, a u tih 28 metara može da zakoči auto ispred vas, da stupi pešak na kolovoz, da se promeni boja na semaforu itd. Takođe, ako se krećemo 60km/h, odvlačenjem pažnje od pola sekunde naš automobil pređe osam metara, a to je dužina dva pešačka prelaza. U tom slučaju pogled na mobilni telefon može da usmrti pešaka!
Od razgovora mobilnim telefonom tokom vožnje opasnije je ako se telefon koristi za čitanje i slanje SMS poruka, čitanje vesti, lajkovanje, i postavljanje statusa na društvenim mrežama. Osim zauzetosti jedne ruke, sada više ni pogled vozača nije usmeren na put, pa je mogućnost da dođe do nezgode još veća.